Узагальнення стану розгляду звернень громадян Іллінецьким районним судом Вінницької області у 2021 році, відповідно до Закону України «Про звернення громадян»
Конституцією України, зокрема: статтею 40 визначено, що усі мають право направляти індивідуальні чи колективні письмові звернення або особисто звертатися до органів державної влади, органів місцевого самоврядування та посадових і службових осіб цих органів, які зобов’язані розглянути звернення і дати обґрунтовану відповідь у встановлений законом строк.
З метою належної організації особистого прийому громадян затверджений графік прийому громадян керівництвом суду. Прийом громадян здійснюється у визначені дні та години. Графік прийому громадян розміщено у приміщенні суду на довідковому стенді, а також на офіційному веб-сайті суду.
На підставі ст.24 Закону України «Про судоустрій та статус суддів», відповідно до п. 23 ст.1 Закону України «Про захист населення від інфекційних хвороб», Постанови Кабінету Міністрів України від 11.03.2020 №211 «Про запобігання поширення на території України коронавірусу COVID -19» (зі змінами та доповненнями), Постанови КМУ від 20.05.2020 № 392 «Про встановлення карантину з метою запобігання поширенню на території України гострої респіраторної хвороби COVID-19, спричиненої коронавірусом SARS-CoV-2», розпорядження КМУ від 03.02.2020 № 93-р «Про заходи щодо запобігання занесенню і поширенню на території України гострої респіраторної хвороби, спричиненою коронавірусом COVID - 19 та введенням Урядом України протиепідемічних заходів запобіганню розповсюдження особливо небезпечного вірусного захворювання, Іллінецький районний суд, відповідно до наказу голови суду №16-ОД, від 21.04.2021 «Про організацію роботи суду під час карантину», з метою попередження розповсюдження інфекційних захворювань, у тому числі викликаних коронавірусною інфекцією COVID-19 серед працівників суду, призупинив проведення масових заходів, не пов’язаних із процесуальною діяльністю, зокрема, особистий прийом громадян, екскурсії, круглі столи, семінари тощо. У зв‘язку з чим особистий прийом громадян з квітня 2020 року по кінець звітного періоду, не здійснювався.
Відповідно до Закону України «Про звернення громадян» громадяни України а також особи, які не є громадянами України і законно знаходяться на її території, мають право звернутися до органів державної влади, місцевого самоврядування, об'єднань громадян, підприємств, установ, організацій незалежно від форм власності, засобів масової інформації, посадових осіб відповідно до їх функціональних обов'язків із зауваженнями, скаргами та пропозиціями, що стосуються їх статутної діяльності, заявою або клопотанням щодо реалізації своїх соціально-економічних, політичних та особистих прав і законних інтересів та скаргою про їх порушення. Ці звернення можуть бути усні, письмові.
Письмове звернення також може бути надіслане з використанням мережі Інтернет, засобів електронного зв'язку (електронне звернення), з дотриманням відповідних вимог. При цьому, при надсиланні електронного звернення, застосовання електронний цифровий підпису не вимагається.
Викладені у письмовій або усній формі пропозиції (зауваження), заяви (клопотання) та скарги громадян, що не підлягають розгляду відповідно до адміністративного судочинства, розглядаються в порядку визначеному Законом України "Про звернення громадян".
По фактах, наведених в зверненнях громадян, які надходять до Іллінецького районного суду проводиться ретельна перевірка, за результатами якої заявникам надаються мотивовані відповіді. Порушення строків надання відповіді заявникам, встановлених чинним законодавством, працівниками суду не допускались.
За 2021 рік до суду, відповідно до Закону України «Про звернення громадян» надійшло 1 звернення. Відомості щодо надходження звернень у звітному періоді 2020 року за категоріями виглядають наступним чином:
- заяв надійшло – 1;
- скарг надійшло –0;
- пропозицій – 0.
У порівнянні з минулим звітним періодом 2020 року (8 звернень) кількість звернень, яка надійшла в у звітному періоді 2021 року зменшилась на 7 звернень.
Відповідно до статті 20 Закону України «Про звернення громадян», звернення розглядаються і вирішуються у термін не більше одного місяця від дня їх надходження, а ті, які не потребують додаткового вивчення, - невідкладно, але не пізніше п'ятнадцяти днів від дня їх отримання. Якщо в місячний термін вирішити порушені у зверненні питання неможливо, керівник відповідного органу, підприємства, установи, організації або його заступник встановлюють необхідний термін для його розгляду, про що повідомляється особі, яка подала звернення. При цьому загальний термін вирішення питань, порушених у зверненні, не може перевищувати сорока п'яти днів. На обґрунтовану письмову вимогу громадянина термін розгляду може бути скорочено від встановленого цією статтею терміну.
Порушення строків у звітному періоді 2021 року при наданні відповіді заявникам та продовженні строків розгляду заяв, скарг, встановлених чинним законодавством, не допускались, звернення розглянуто в термін 13 діб за звітний період 2021 року та минулого 2020 року: до - 5 діб -7 , до 15 діб – 0. Що стосується терміну розгляду звернень до 30 діб то в 2021 році, і в порівнянні з 2020 роком у такі строки звернення також не розглядались.
Звернення (заява), що надійшла протягом звітного періоду в провадження до суду з приводу виконання рішення суду першої інстанції, розглянута та надано вичерпну відповідь. Заявнику письмово повідомлено ,що у відповідності до ч. 1 ст. 431 ЦПК України виконання судового рішення здійснюється на підставі виконавчого листа, виданого судом, який розглядав справу як суд першої інстанції. Крім того, ст. 447 ЦПК України сторони виконавчого провадження мають право звернутися до суду із скаргою, якщо вважають, що рішенням, дією або бездіяльністю державного виконавця чи іншої посадової особи органу державної виконавчої служби або приватного виконавця під час виконання судового рішення, ухваленого відповідно до цього Кодексу, порушено їхні права чи свободи.
Підсумовуючи викладене можна дійти висновку, що робота з розгляду звернень громадян у Іллінецькому районному суді ведеться на належному рівні у відповідності з вимогами законодавства, неухильно дотримуються положення Законів України "Про звернення громадян", "Про доступ до публічної інформації", Постанови КМ України від 14.04.1997 № 348 "Про затвердження Інструкції з діловодства за зверненнями громадян в органах державної влади і місцевого самоврядування, об'єднаннях громадян, на підприємствах, в установах, організаціях незалежно від форм власності, в засобах масової інформації", Положення про особистий прийом громадян, затвердженого розпорядженням голови суду. Контроль за якістю, своєчасністю та повнотою надання відповідей заявникам здійснюється керівником апарату суду. Окрім того, керівництвом суду вживаються організаційні заходи для вдосконалення роботи з розгляду звернень громадян, вирішення порушених в них питань та усунення причин їх виникнення. Стан розгляду звернень громадян та робота по наданню інформації систематично обговорюється на нарадах суду, де звертається увага на посилення контролю за виконанням приписів Законів України "Про звернення громадян", в частині своєчасності та повноти надання відповідей на звернення, проводяться відповідні навчання відповідальних працівників. Результатом роботи суду в цьому напрямку є незначна кількість звернень. Відсутність скарг та позовних заяв про надання неповної відповіді, або ж неправомірної відмови у наданні інформації також підтверджує належний рівень організації цієї роботи в суді.